Politie Oostende

Aangifte van bezit van geneutraliseerde vuurwapens

Iedereen die in het bezit is van een geneutraliseerd vuurwapen dat hij in bezit heeft en verworven voor 14 september 2018 dient uiterlijk tegen 14 maart 2021 de volgende actie te ondernemen:

- Voor elk wapen dient een model 9ter “attest van aangifte”(bijlage 2 bij KB) te worden opgesteld in drie exemplaren (een aangifte en twee afschriften ervan)

- De aangifte en één “afschrift” dienen te worden verstuurd naar de gouverneur bevoegd voor de verblijfplaats van de aangever. Het andere afschrift dient te worden bijgehouden.

- De gouverneur registreert het geneutraliseerde vuurwapen in het Centraal Wapenregister en bezorgt één van de afschriften van de aangifte terug naar de aangever. Er is geen termijn voorzien waarbinnen de gouverneur moet antwoorden.

Wie na 14 maart 2021 nog in het bezit is van een geneutraliseerd vuurwapen en geen afschrift heeft van een aangifte en/of een door de gouverneur teruggestuurd afschrift waarop het registratienummer staat, is illegaal in het bezit van het geneutraliseerde vuurwapen en is strafbaar met geldboetes van 800 tot 200.000 EUR en/of gevangenisstraffen van een maand tot vijf jaar. De niet-aangegeven wapens moeten verbeurd verklaard worden. Eventuele vervolging kan ook een administratieve kettingreactie in gang zetten waardoor alle ander vergund wapenbezit onmogelijk wordt.

Hoewel de bewijslast van een inbreuk op de wapenwetgeving bij de overheid ligt, is het van het grootste belang dat de bezitter van geneutraliseerde wapens zelf alle documenten invult, kopie’s bijhoudt en bij voorkeur de aangifte per aangetekend schrijven met ontvangstkaart aan de gouverneur richt zodat er een bewijs is van de datum van aangifte en van de effectieve ontvangst ervan bij de gouverneur.

a) Overdrachten van geneutraliseerde vuurwapens vanaf 5 juni 2020

De overdracht van een geneutraliseerd vuurwapen is vanaf 5 juni 2020 onderworpen aan de volgende formaliteiten:

- De identiteitskaart of reispas van de verkrijger moet worden voorgelegd;

- Er dient een model 9ter opgesteld in drie exemplaren;

- Er wordt een kopie gemaakt van het certificaat van neutralisatie van het vuurwapen;

- Het originele model 9ter en een kopie ervan wordt, samen met de kopie van het certificaat van neutralisatie, verstuurd naar de overheid (zie verder). Dit moet gebeuren binnen de acht dagen na de overdracht.

De nieuwe regeling wijkt in belangrijke mate af van wat men in de praktijk gewoon is met de gewone modellen 4 en 9. De documenten dienen naar de volgende overheid te worden verstuurd:

- Indien de verkrijger en de verwerver een verblijfplaats in België hebben: naar de gouverneur bevoegd voor de verblijfplaats van de verkrijger;

- Indien de overdrager een verblijfplaats heeft in België en de verwerver geen verblijfplaats heeft in België: naar de gouverneur bevoegd voor de verblijfplaats van de overdrager;

- Indien de overdrager geen verblijfplaats heeft in België en de verwerver wel een verblijfplaats heeft in België: naar de gouverneur bevoegd voor de verblijfplaats van de verwerver. In deze hypothese dient ook de procedure voor invoer te worden gevolgd indien het wapen fysiek vanuit het buitenland wordt binnengebracht in België.

b) Regeling bij erfenis van geneutraliseerde vuurwapens vanaf 5 juni 2020

Bij erfenis dient de erfgenaam het wapen aan te geven binnen een termijn van drie maanden nadat het wapen in het vermogen is gekomen. In de praktijk gaat de termijn in op het moment dat de vereffening en verdeling van de nalatenschap is afgesloten zodat ook duidelijk is dat het wapen in het vermogen van de erfgenaam komt. Dit geldt zelfs indien de erfgenaam het wapen onder zich hield in afwachting van de definitieve verdeling.

De te volgen procedure is dan als volgt:

- Opstellen aangifteformulier model 9ter in drie exemplaren

- Twee exemplaren naar de gouverneur bevoegd voor de verblijfplaats van de erfgenaam sturen, dit binnen de drie maanden nadat het wapen in het vermogen gekomen is;

- De gouverneur stuurt een exemplaar van het model 9ter, voorzien van een registratienummer, terug naar de erfgenaam.

c) Procedure bij invoer van een geneutraliseerd vuurwapen

Bij invoer van een geneutraliseerd vuurwapen dient de invoerder binnen de acht dagen na de invoer aan de proefbank de registratie van het geneutraliseerde vuurwapen aan te vragen. Er is geen formulier bepaald om deze aanvraag te doen. Een gewoon aangetekend schrijven volstaat. Het is van belang de datum van aanvraag te kunnen bewijzen.

Bij ontvangst van de aanvraag moet de proefbank een formulier van aangifte model 9ter opstellen in drie exemplaren. De proefbank moet voor het wapen een “uniek nationaal identiteitsnummer” aanmaken, het wapen registreren in het Centraal Wapenregister en twee exemplaren van het model 9ter sturen naar de gouverneur bevoegd voor de verblijfplaats van de invoerder en één exemplaar naar de invoerder sturen.

Voor verdere info en regularisatie kunt u terecht bij

de Dienst Wapens, Klokhofstraat 8 te 8400 Oostende.